Materialevalg
Dette skib bygges i hovedsagen af lærketræ, med få undtagelser. Sorten kaldes europæisk lærk, og den er hentet i danske skove, blandt andet ved Valdemars Slot. Veddet er stærkt og langfibret, og når splinten (det yderste, lyse lag) skæres fra, er det også meget holdbart på grund af et stort harpiksindhold. Der er brugt store, gamle træer med en diameter på op til 75 cm for at få den bedst mulige kvalitet. Et typisk dansk lærketræ har nemlig en kegle omkring midten, hvor veddet er ganske løst med mange knaster og brede årringe. Denne del dannes i træets første år, hvor det handler om at vokse i vejret i en fart, op til lyset. Senere smider træet sine nederste grene, og væksten aftager væsentligt. Dermed dannes der så tætåret ved med få eller ingen knaster op til en højde på 6-8 m (i sjældne tilfælde 10 m), og jo længere tid træet får lov at vokse, jo bredere bliver dette værdifulde område. Med andre ord: Hvis man køber store, gamle træer, får man den største mængde træ i skibskvalitet pr. indkøbt kubikmeter, altså en bedre udnyttelse.
Et alternativ kunne have været eg, som ganske vist er lidt stærkere, men som dels arbejder mere i forbindelse med ændringer i fugtindholdet, og dels er tilbøjeligt til at revne i overfladen ved udtørring. Endvidere indeholder det garvesyre, som angriber metaller.
Træ kan opskæres på flere måder. Her tilstræbes det der kaldes spejlskåret træ, hvor årringene står lodret, når man ser på enden af en liggende planke. Det giver os flere fordele:
- Træ arbejder kun halvt så meget på tværs af årringene (radiært) som på langs ad årringene (tangentielt). Med en spejlskåret planke har vi altså et emne, der arbejder minimalt i bredden, mens tykkelsen kan ændre sig noget mere – dette sidste har dog sjældent nogen praktisk betydning.
- Større slidstyrke – har især betydning på dæksplanker. Vi er også fri for, at der er flige af træet, der løsner sig.
- Bedre limegenskaber. Det er stort set kun vårveddet (den lyse del af årringene), der kan opsuge lim. På en spejlskåret flade ligger årringene tæt, og vi får en god, ensartet opsugning – modsat på fladen af en planskåret planke, hvor der kan være ganske langt imellem årringene.
- Væsentlig mindre risiko for revnedannelse ved stærk udtørring.
I praksis må man acceptere en vis hældning på årringene for ikke at få alt for stort spild ved opskæringen. Det viser sig, at man nogenlunde beholder det spejlskårne træ´s fordele ved en årringshældning på op til 45 grader.
Skibet samles med lim, skruer og bolte. Alle skruer og bolte er lavet af rustfrit, syrefast stål (kvalitet A4). Det giver os tre fordele: Materialet er næsten uforgængeligt, det er ikke særligt aggressivt over for andre metaller, og man risikerer ikke “naglesyge” i træet omkring boltene/skruerne (elektrokemisk nedbrydning af træets bindemiddel). Til sammenspænding af skrogets dele bruges gevindstænger, bolte og maskinskruer med metriske gevind, enten som gennemgående med en skærmskive og en møtrik på bagsiden, eller som skruer, hvor der dannes gevind i træet, når man skruer i, på samme måde som hvis man bruger en træskrue. Teknikken er simpel: Man borer et hul, som er en millimeter mindre end skruens nominelle diameter, smører lidt fedt på skruen og kører den i med en boremaskine. I hårdttræ får man en virkelig god sammenspænding på denne måde.
Enligt läkarna lider 4 av 10 män över 45 år av erektil dysfunktion. Tyvärr har miljontals män i hela världen redan upplevt detta problem. Trots det kan du köpa potensmedel online i Sverige när som helst. Det finns flera läkemedel som kan hjälpa dig att få erektion. Viagra, Cialis, Spedra och Levitra på online-apotek höjer blodtillförsel till penisen så att man får en stark erektion vid sexuell upphetsning.
Limen, som bruges i dette projekt, er en PRF-lim (Phenol-Resorcinol-Formaldehyd) fra Casco, med numrene 1711 (base) og 2622 (hærder). Den er 100 % vandfast og tåler varme, i modsætning til epoxylim. Den er ikke så ligetil at arbejde med, idet den kræver nøjagtigt sammenpassede, nybearbejdede flader (den er altså ikke nogen udfyldende lim), træfugtighed på maks. 14 % (helst cirka 10 %), temperatur under limningen på helst 20-25 grader og højt pressetryk (op til 10 kg/cm2). Jeg har derfor været nødt til at få udviklet specielle limtvinger til de forskellige processer, da almindelige skruetvinger ikke giver tilstrækkeligt stort pressetryk.
Du kan se en billedserie fra bygningen af skibet her
Herover ses til venstre en lamellimet agterstævn, klar til høvling og tilskæring, og til højre den færdige agterstævn.